Firma Strategy Analytics opublikowała raport dotyczący globalnego rynku smart głośników. Nie ulega wątpliwości, że Amazon oraz Google zdominowały ten segment. Łączny udział tych dwóch gigantów w tym rynku to niemal 66%. Udało się tego dokonać dzięki małym, tanim urządzeniom - w okresie świątecznym kosztowały one około 25 dolarów.

W okresie od października do grudnia Apple sprzedało 1,6 miliona HomePodów, co przełożyło się na 4,1-procentowy udział w rynku. Godnym uwagi jest to, że pomimo wzrostu sprzedanych głośników - 45% rok do roku - to udział firmy spadł o 0,8 procent. W czwartym kwartale zeszłego roku najwięcej głośników sprzedał Amazon - 13,7 milionów, a na drugim miejscu uplasował się Google ze sprzedażą na poziomie 11,5 miliona urządzeń. Ostatnią firmą na podium jest Alibaba, która osiągnęła 7,3-procentowy udział w rynku, dzięki sprzedaży niemal trzech milionów głośników. Przed Apple uplasowało się jeszcze Baidu oraz Xiaomi.

Rynek smart głośników w czwartym kwartale 2018 roku

Wszyscy producenci sprzedali globalnie około 38,5 miliona urządzeń. Jest to wzrost o 70% względem analogicznego okresu rok wcześniej. Dodatkowo warto zauważyć, że jedynie Xiaomi zanotowało spadek sprzedaży.

Z jednej strony sprzedaż HomePoda jest teoretycznie na niskim poziomie, jednak należy pamiętać, że jest to praktycznie jeden z najdroższych smart głośników na rynku. Jeżeli Apple będzie dalej wprowadzać swój głośnik do kolejnych krajów, to być może zawalczy o ostatnią lokatę na podium.

Warto przypomnieć poprzednie dane, które wskazywały, że Apple zgarnął około 70% udziału w rynku, jeżeli weźmiemy pod uwagę głośniki powyżej 200 dolarów.